Nestandartinių krovinių pervežimas Lietuvoje

Nestandartinių krovinių pervežimasKiekvieno iš mūsų gyvenime, anksčiau ar vėliau, pasitaiko momentas, kai tenka persikraustyti ir mėginti sutalpinti begales skirtingų dydžių ar formų daiktų į nedidelę transporto priemonę. Kad ir pavyzdžiui, pamėginkite sutalpinti fortepijoną į standartinį mikroautobusą. Kebli užduotis net ir kai pakrautam automobiliui reikia nuriedėti nedidelį atstumą. O jeigu reikia pergabenti ženkliai didesnį ar sunkesnį krovinį? Tokiu atveju neišsiverčiama be specialistų pagalbos.

Nestandartinių krovinių pervežimas ar dar kitaip vadinamas – negabaritinių krovinių pervežimas – vienas sunkiausių logistikos uždavinių. Tai negabaritiniai kroviniai yra tie, kurių matmenys ar svoris yra didesni nei leidžiami pergabenti per atitinkamą šalį, o jų pervežimui, dažnu atveju, reikalinga ir speciali technika, nes jų išardyti ir vežti dalimis neįmanoma. Lietuvos įstatymuose nustatyta, kad nestandartinis pervežimas – kai transporto priemonės su kroviniu maksimalus aukštis yra viršijamas 0,5m, plotis 1m, o ilgis 5m. Dažniausi tokio tipo kroviniai: statybos, žemės ūkio ar pramonės mechanizmai, didelės gelžbetoninės konstrukcijos, laivų ar lėktuvų dalys, įvairios talpos ir pan.

Iš pirmo žvilgsnio nestandartinių krovinių pervežimas atrodo paprastai išsprendžiama problema. Tvirtai prikabinus krovinį prie transporto priemonės, žiūri į žemėlapį ir nedideliu greičiu, judi artimiausiu keliu link tikslo. Kaip bebūtų, tai nėra taip paprasta, juk būtina įvertinti visas galimas kelio kliūtis. Transporto priemonė ne visada būna pakankamai patvari, kad įveiktų reikiamą atstumą; ne visais keliais gali pravažiuoti sunkiasvoriai ar didelių gabaritų vilkikai; namai, kelio ženklai, stulpai gali trukdyti pravažiuoti ir daugybė kitų galimų trukdžių. Dėl jų gali iškilti pavojus tiek kroviniui, tiek aplinkai. Kad viskas vyktų sklandžiai tik valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos teikia leidimus vykdyti nestandartinių krovinių pervežimus valstybinės reikšmės keliuose. Norint važiuoti vietinės reikšmės keliais su šiuo kroviniu, būtina gauti atitinkamų savivaldybių leidimus.

Nestandartinių krovinių pervežimas neįmanomas be specialistų priežiūros ir gerai parengtų vairuotojų. Logistikos darbuotojai privalo parinkti tinkamiausią transportą, kelionės maršrutą, suorganizuoti palydą ar apsaugą, jeigu to tik reikia, ir, žinoma, gauti visus reikiamus leidimu pervežimui įvykdyti. Tuo tarpu vairuotojai galintys vairuoti tokį krovinį vežantį vilkiką, privalo dalyvauti specialiuose mokymuose ir turėti daugiametę patirtį, kad gabenant krovinį rizika pakenkti žmonėms, aplinkai ar turtui būtų visiškai minimalizuota.